Färddatorn ljuger

MartinP
Kontakt:

Färddatorn ljuger

Inlägg av MartinP »

Hi allesammans!

Har nu observerat min färddator och upptäckt att den inte alls talar sanning. Det hela började med att den inte visade bränslenivån korrekt då den beroende på bilens hastighet visade en annan nivå. Körde ja snabbt så gick nivån ner till rött direkt och vice versa. Nu har ja även upptäckt att genomsnittsförbränningen inte heller stämmer. Enligt mätare så drar motorn ungefär 7.4-8.0 l/100 medan den enligt mina egna beräkningar drar 6.9. Mina är förstås baserade på antalet körde km och antal tankade liter vilket gör min metod idiotsäker. Frågan är nu, varför visar min färddator dessa konstiga värden? Någon som har några idéer?

Tack på förhand!

MartinP
480ES -87
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Kontakt:

Re: Färddatorn ljuger

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

det bör bero på att nivåvisningen är felaktig. Det går att kalibrera denna med en liten platt skruvmejsel mitt imellan unit- och resetknapen vid vredet till färddatorn.

Min färddator visar ca 0,5 l/mil lägre förbrukning, troligen för att den visar en tankvolym på 55L när tanken är full. Kalibrerade den till 60L men då tog bensinen slut innan mätaren visade detta. Så troligen är flottören lite böjd men det kan jag leva med.

Andreas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Då antar jag att man bör ha nästintill fulltank när man ställer in den.

Nån som kan hjälpa med inställningen av denna? Hur ska man ställa in den? Hur mycket ska man vrida och åt vilket håll?
480ES -87
Användarvisningsbild
Capt'n Crunch
Kontakt:

Inlägg av Capt'n Crunch »

Hej
Jag brukar göra så här när jag kalibrerar bensinmätaren:
-Ta med en reservdunk med bensin i bilen.
-Kör slut på bensinen så att bilen stannar.
-Ta bort den lilla svarta plastpluggen mellan de vita knapparna på färddatorn. Du kan skriva in en liten skruv i den och dra ut den. Då ser du ett hål och där innanför sitter justeringen.
-Skruva på justeringen tills infocentralen visar 0 liter(använd liten elmejsel eller finmekanikmejsel, justeringen sitter ganska långt in i hålet)
Du ser antal liter i tanken om du håller in den högra knappen (reset) när du slår på tändningen.
Man kan tycka att det går lika bra att fylla tanken och sedan kalibrera till 47 eller 60 liter, men då kan det slå på en liter uppåt eller neråt, eftersom det är svårt att veta när tanken är full.
Lycka till!
Hälsningar
Jens Lumbye
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Är du säker på att denna justering finns på alla årsmodeller? Om inte, kan någon annan bekräfta detta?
480ES -87
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) Jo skruven finns där 8) men angående hur man kalibrerar den "Tvistar Dom Lärda Om" och jag är ingen expert så OK det går säkert att fixa på det viset som Capt'n Crunch säger :? men den blir ju lite svårare :shock: man måste ju tömma tanken. MEN kanske mer exakt :D Men TÄNK på att om ni har en annan däckdimension än original ja då blir det Jä :twisted: :evil: vligt svårt för färddatorn att hamna rätt för en "1cm!" i Ökad eller Minskad omkrets från original kommer det automatiskt att bli FEL på färddatorn :shock: Så är det bara :cry:
Chrille
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hm.. jag har ju för sig 195 just nu så det kan väl vara det också, men de felen datorn drar för mig är helt oacceptabla. Jag menar, kom igen. Visst kan den ha fel med några liter, men inte ska den hoppa fram och tillbaka för det. Min mätare varierar lika fort som min hastighetsmätare höll jag på och säga. Att jag frågade angående justeringen var för att det hos mig inte finns någon plugg utan istället ett hål med diametern 1mm. Är det bakom detta hål som justering finns? Kan det kanske vara bränslenivågivaren som är trasig i mitt fall?
480ES -87
Skriv svar