Bytte förra året ut originalstereon mot en nyare cdspelare i bilen. Bakhögtalarna (papperskorgvarianten) drevs via en lite förstärkare som ligger under passagerarsätet:
Som ni kanske vet är originalstereon ihopkopplad med förstärkaren via en 6-polig DIN-kontakt.
Den nya JVC-stereon har ju ingen DIN-kontakt, så för att kunna avända den gamla förstärkaren (och slippa dra nya kablar till bakhögtalarna) köpte jag en adapter 4xRCA-6polDIN gjord för just Volvos förstärkare.

Kopplade in adapterns RCA kontakter i stereon och in i DIN-kontakten. Fanns på adaptern även en kabel som hette "remote" som jag tror bör sitta i "remote-platsen" på isokablaget. Alltså, stereon säger till förstärkaren via den här sladden att den ska gå på.
Så, frid och fröjd! Eller? Nepp! Det smattrar om bakhögtalarna! Ljudet fungerar och har man tillräckligt högt hörs inte smattret, men om man sänker eller stänger av stereon smattrar det högt och ljudligt!
Orkade förra året inte bry mig, så jag drog ur kontakten ur förstärkaren men ljudet är kass om man bara har framhögtalarna och vill så gärna ha igång de bakre!
Men, om man rör på förstärkaren; håller den i handen, lägger den mot metallen i sätesstommen och dylikt så ändras ljudet på smattrandet vilket väl borde betyda på att det är jordningen som spökar?
Det lustiga är att det fungerar med originalstereon...
-Kan det vara så att den blå "remote" kabeln ska till jord? Fast det verkar ju också ologiskt....remote betyder väl inte jord på nåt språk...
-På bilden på förstärkaren sticker det ut två skruvar där bak. Kan det ha nåt med jordningen att göra eller vad gör de?
-Min förstärkare ligger helt lös och far runt under passagerarstolen. Ska den sitta fast i nåt och jordas därav?
Det blev lång text det här. Tack och bock om nån orkar läsa den... Som ni märker har jag ingen aning om vad jag ska göra så alla tips tas tacksamt emot!