Köpte min 480 idag, har en små problem

MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jag har kollat alla kontakter på instrumentbrädan med en multimeter och allt verkar prima. Har även kollat kontakten mellan den ena och den andra änden av 7 pinnars kabeln, dvs. änden som går in i switchen och den som går in i själva instrumentbrädan och allt funkar prima!!:evil: Jag fattar inte vad som är fel och det är just detta som driver mig till vansinne.
Visst är det kul att fixa saker på sina bil, men kravet är att man ser ljuset i slutet av tunneln...
Kan det fortfarande vara kabelns fel?
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, ja lödde om alla punkter på både det lilla och det stora kortet, men ingenting hjälpte. Fortfarande samma sak. Jag tog till och med bort lödtennet på det stora kortet och la ditt nytt för att se till så att allt hade bra kontakt, men det hjälpte inte heller.
Jag åkte av ren nyfikenhet till en bilskrot i närheten av mig för att fråga om de inte hade en Volvo 480 ståendes hos sig (jag ringde de veckan innan och frågade om det och då sa de nej) och visste hade de det! Så ja lyste genast upp och sprang in bland alla bilar bara för att hitta att bilen var en -88. Nej!! "Då kan jag ju inte använda instrumentpanelen i den" tänkte jag. Trots det så monterade jag ut den och provade, men resultatet var värre än med den nuvarande brädan. Ingenting fungerade rätt, varken RPM, hastighetsräknaren eller färddatorn så jag lämnade tillbaka den.
Nu står jag här, förvirrad och känner mig extremt hjälplös. Känns som att jag har provat med allt som går. Behöver er hjälp grabbar för att komma på vad jag ska göra härnäst. Vad ska jag göra?
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Fixat! :D Hittade till slut en skrot som hade en -87 och köpte hela instrumentbrädan. Därefter bytte jag ut saker, en efter en från min ursprungliga bräda och upptäckte att det var det lilla kortet som var boven i dramat. Bytte ut det och vips! Färddatorn funkar hur bra som helst.

Vatten temperaturen? Den var minst sagt en bedrift då den konstant stod på 110 grader så ja förmodade att den inte talade sanning. När jag väl fått igång färddatorn så såg jag mycket riktigt att den visade "cold". Har nu tagit bort den analoga mätaren och det ser omedelbart mycket prydligare ut.

Tack för alla tips!
Skriv svar