Sida 1 av 1

dumpventil volvo 440 turbo -89 & lita annat ang trim?

Postat: 02 jun 2004 00:59
av akilles
Hej.
undrar var man kan sätta en öppen dumpventil på min
volvo 440 turbo -89? hur mycket kan man öka
laddtrycket till?vad är orginal?var finns trimchip att köpa?

mvh//richard

Postat: 02 jun 2004 14:46
av Martin
Bailey DV 26 dumpventil passar till 480. Finns hos http://www.europadelar.se Skulle rekomendera att höja det till max 1 bar. Trimchips har S.A.M.

Postat: 02 jun 2004 23:35
av yo84
dock skulle jag inte rekomendera öppen dump på din bil eftersom du har en LMM..saken är den att då luften redan passerat LMM så förväntas det att den luften far in i motorn...så om du dumpar den rakt ut så får den mindre luft än beräknat och får för mycket bränsle med bluddrande mm som följd..satsa på en bättre återcirkulerande iställ :D

Postat: 03 jun 2004 01:55
av Gäst
blir det pys ljud om man sätter på sportluftfilter?
så 0,9 - 1 bar max i laddtryck? ska försöka
ta en bild på min dumpventil så ni kan
se vad det för någon jag menar vet inte
riktigt om det är en öppen...

mvh//richard

Postat: 03 jun 2004 12:41
av Martin
Det går bra med en Bailey DV 26 då denna är dubbelkolvs (för bilar med LMM).. Är man bara ute efter pysljudet så är öppet filter billigare, höjer man sen laddtrycket också så pyser det riktigt fint med original bosch! Är det original så är den inte öppen.

Postat: 03 jun 2004 22:31
av Gäst
Bailey DV 26 hur mycket kostar en sådan dumpventil?
martin: är du som kör i en röd volvo 480 turbo?

mvh//richard

Postat: 04 jun 2004 10:32
av Martin
Anonymous skrev:Bailey DV 26 hur mycket kostar en sådan dumpventil?
martin: är du som kör i en röd volvo 480 turbo?

mvh//richard
har för mig att den kostar 1300 ungefär, fast det svåra är att få tag på europadelar. jag har inte fått min än, beställde förra året..

ja, det är jag (iaf en av dom). vem är du? :)

Postat: 05 jun 2004 01:24
av Gäst
oki tackar.
martin: du körde en Peugeot 205 GTI innan?

Postat: 05 jun 2004 22:18
av Dan.P
Finns en förstärkt dumpventil på mekonomen.

Postat: 06 jun 2004 20:54
av Martin
Anonymous skrev:oki tackar.
martin: du körde en Peugeot 205 GTI innan?
japp det gjorde jag, en rsblå, vem är du? från hbg?

Postat: 06 jun 2004 23:40
av Gäst
Vad gör ett öppet filter?

/andreas

Postat: 08 jun 2004 09:51
av Martin
Anonymous skrev:Vad gör ett öppet filter?

/andreas
Inte mycket, men du får dumpljud ut (pys). Troligen lite intensivare sugljud också, men rent effektmässigt så märker du ingen skillnad.

Postat: 09 jun 2004 18:01
av akilles
Martin: ok din volvo 480 turbo är iallafall i fint skick.
jag körde innan en monza blå golf gti 16v -88
är ifrån landskrona. brukar åka i en svart corrado g60
med vita baklampor nu kanske sett den på stattena?

mvh//richard

Postat: 09 jun 2004 19:04
av Gäst
Martin skrev:
Anonymous skrev:Vad gör ett öppet filter?

/andreas
Inte mycket, men du får dumpljud ut (pys). Troligen lite intensivare sugljud också, men rent effektmässigt så märker du ingen skillnad.
Fel fel fel fel!! Visst märker man skillnad om man använder sig av ett öppet filter, se bara till att det är avskärmat från all varmluft.
Jag märkte stor skillnad på min 480T då jag skaffade ett öppet filter, motorn andas ju så mycket lättare då.

Postat: 10 jun 2004 10:44
av Martin
akilles skrev:Martin: ok din volvo 480 turbo är iallafall i fint skick.
jag körde innan en monza blå golf gti 16v -88
är ifrån landskrona. brukar åka i en svart corrado g60
med vita baklampor nu kanske sett den på stattena?

mvh//richard
har nog sett den. du får hålla ögonen på 480:n när jag rejsar, så får du se vad trimmet gör. kan ju testa mot corradon om så önskas. :D eller säg till så får du en provtur.

Postat: 11 jun 2004 23:37
av 122. Jonas Andersson
yo84 skrev:dock skulle jag inte rekomendera öppen dump på din bil eftersom du har en LMM..saken är den att då luften redan passerat LMM så förväntas det att den luften far in i motorn...så om du dumpar den rakt ut så får den mindre luft än beräknat och får för mycket bränsle med bluddrande mm som följd..satsa på en bättre återcirkulerande iställ :D
Spelar ingen roll eftersom detta endast sker under växling...

Postat: 12 jun 2004 03:53
av yo84
njo om du har katt så gör det det eftersom oförbränt bränsle skadar katten då den antänds förens inne i katten.

Postat: 12 jun 2004 13:20
av Martin
akilles: såg en corrado med vita baklyktor igår och en 440 turbo, var det du i nån av dom?

Postat: 30 jun 2004 17:28
av akilles
Martin: nopp jag köpte mig en gråmetallic ford escort rs turbo
istället för en volvo 440 turbo. om du har sett en sådan rs turbo
så var det jag.

mvh//richard

Postat: 30 jun 2004 20:38
av 122. Jonas Andersson
yo84 skrev:njo om du har katt så gör det det eftersom oförbränt bränsle skadar katten då den antänds förens inne i katten.
Och? Smällar man får ta då... en ny katt är inte så dyr...

Postat: 01 jul 2004 09:27
av Martin
vilket kat? :D

akilles: Ska hålla ögonen öppna. Tur att det inte var du som körde 440:n, för han blev så taggad så han fick motorstopp när det väl blev grönt.

Postat: 02 jul 2004 11:07
av Gäst
martin: hehe okej kass förare då :) kommer ikväll till helsingborg
stattena med min ford escort rs turbo.