Sida 1 av 1

Fortfarande Laddningspoblem

Postat: 01 feb 2006 11:06
av niklas karlsmyr
Har nu ny generator och nytt batteri, men voltmätaren i bilen visar fortfarande inte mer än 10V, och det märks att det är dålig "kräm" i lysena och vindrutetorkarna osv. Jag misstänker att det kommer bli som förra gången, att bilen till slut lägger av...
Nån som har nått förslag?

/Niklas

Postat: 02 feb 2006 04:50
av Mogge
Hej!

Är den stora ledingen mellan batteri och generator hel? Det finns en gren en bit ner på den röda stora kabeln från batteriet.

Lyser laddningslampan i bilen när du slår på tändningen?

Mvh Jonas

Postat: 02 feb 2006 19:52
av niklas karlsmyr
Var sitter laddningslampan?

Postat: 03 feb 2006 06:31
av Mogge
Hej!

Om du läser instruktionsboke.............................. :lol:

Det är den i instrumentet, när du slår på tändningen som jag menar, dvs den röda kontrollampan.

Mvh Jonas

Postat: 05 feb 2006 13:50
av niklas karlsmyr
Nej, den lyser inte

Postat: 05 feb 2006 19:26
av Mogge
Hej!

Då kan det vara det som är problemet.

Prova jorda den lilla röda sladden (D+/61) och se om lampan lyser, du bör även ta ut instrumenten och kontrollera själva lampan.

Normalt så skall lampan lysa för att generatorn skall förmagnetiseras ("startläge") men det sitter ett litet motstånd som ska fixa detta om lampan är trasig. Det tyder alltså på att du kanske har ett kabelbrott. Men se till att lampan är hel först!

Du kan lägga 12 volt på D+/61 an, dvs den lilla tunna röda när motorn är igång för att se om laddningen startar, dvs anslutningen mot generatorn.

Mvh Jonas