Jag har en läcka från en av anslutningarna ovanpå bränsletanken enligt bilden nedan. Denna läcka har jag dragits med lääänge nu, men det har inte varit nåt problem om man inte tankar helt fullt. Eller om man kör 5 mil efter att man tankat fullt. Även på vintern brukar det gå bra även om man tankat fullt. Men nu är det nästan sommar i luften och det verkar göra att bränslet och/eller luften expanderar och trycker ut bensin genom den inringade delen på bilden. Nu ligger det fullt med bensin ovanpå tanken och det kommer luftbubblor från en av kopplingarna så jag gissar att det även är där det har läckt ut bensin.

Grannen börjar undra vad det är som luktar... Så jag måste ta och fixa detta nu! Frågan är om nån har något tips?! Jag gissar att det är en returledning som läcker? Jag får väl ta och byta den där kopplingen eller bulten (vad kallas den?) som sitter på givardelen. Är gängan på givardelen i plast? Jag hoppas det för det ser ut som om bulten (kopplingen) har rostat. Hoppas jag slipper byta hela givaren.
Jag måste nog tömma tanken från lite bensin, och sedan tryckutjämna systemet, och sedan skruva av kopplingen, och byta den. Finns det nån som kan beskriva hur detta ska gå till? Hur tömmer jag ut några liter från tanken? Tryckutjämna gör man väl genom att ta bort säkringen och köra igång motorn, och låta den gå tills den stannar? Eller?
Vet nån var man kan få tag på en ny sån där koppling. om man inte vill åka till Volvo...
Mycket tacksam för snabb hjälp! Så jag slipper åka omkring med en läckande bil... Snart fattar den väl eld, det känns inte helt tryggt!
/Micke