480-historik

 Volvo 480 historiken


 

Det var på det sena 1970-talet Volvo startade sitt G-13 projekt: att utveckla en kompakt ekonomisk Volvo för den Amerikanska marknaden. Framtidens tillverknings plats var känd i förväg. Det var i Born, Nederländerna. Det var platsen för DAF:s bil fabrik, som hade tagits över av Volvo Car Corporation år 1973. Det var också där som Volvo 66, 300-serien, 400-serien och -40-modellerna tillverkades.


Marknads forskning:

Kraven för den nya bilen var kända i slutet av 1979. Marknads forskningen hade blivit fullbordad och målgruppen var klar. Bilen skulle bli riktigt iögonfallande, en framhjulsdriven modell med en 2.5 m hjulbas. Dess golvpanel fick lov att vara liknande så den också kunde användas för andra modeller. Den första, föregångaren för en helt ny serie, skulle bli en sportbilliknande modell.

Projekt G-13:

Eftersom designen skulle vara nyckeln till framgången var inte mindre än fyra designagenturer inblandade. Först av allt var det Volvos design avdelning i Sverige. Sedan var det utformnings avdelningen i Helmond, Nederländerna. De hade också designat 300-serien (ursprungligen DAF). Den avdelningen var sedd som det lokala kontoret av Volvo Car Corporation. Ytterligare, två kända Italienska stylist-firmor blev kontaktade. Alla fyra fick samma uppdrag: designa en ny bil och presentera den i skalan 1:5. 1981 togs 4 förslag till design fram som lermodeller i full skala.

P1800 element:

Chefen på Helmond styling avdelningen, som just då lade sin kraft på förändringar på 300 serien, var Rob Kock. Rob formade ett fyrmannalag som arbetade deltid på G-13 projektet. En lagmedlem –John de Vries– skulle ha ett avgörande inflytande på utvecklingen av det som senare blev Volvo 480. Det var John som från starten utgick från den stiliga Volvo P1800-ES designen.

Vem vinner?

Den 9 juni 1981 presenterades fyra prototyp modeller för den svenska styrelsen. En modell blev diskvalificerad på grund av att bakåtsikten var för begränsad medan en annan modell var för kantig. Det var den Nederländska modellen som vann även om den inte hade tillräckligt av Volvos traditionella kännetäcken. Svenskarna var också tillåtna att fortsätta utveckla deras modell. Det här var ett viktigt moment i historien om Volvo 480. Ytterligare utveckling av bilen, som ännu inte hade det slutliga utseendet av 480, tog plats under namnet ”Galaxy”. Från början hade den normala strålkastare, även om John de Vries redan visste sedan länge att dessa inte skulle möta de Amerikanska juridiska kraven eftersom att de var placerade för högt. I den period som följde, gjordes många designförändringar. I Helmond likväl som i England och Sverige fortsatte ökningen av människor som jobbade med Galaxy. Framtidens 480, fortsatte att växa fram. Efter fler öppna presentationer var det sista beslutet taget och den venska modellen, lades år sidan.

Komma dit:

Så utvecklingen fortsatte. Flera fullskaliga modeller gjordes av lera, trä och epoxi. Vid det här laget introducerades de speciella känneteckena: popup strålkastare, den lilla grillen som flyttades ner under stötfångaren, och nyckelhålet som flyttades till en ovanlig position. 1982 fick bilen sin första motor och togs ut på vägen. Tester gjordes för det mesta i USA. Hur som helst, ett nummer av problem började dyka upp för 480. Speciellt nedgången av den Amerikanska dollarns växelkurs, det blev tilltagande osannolikt att bilen skulle bli introducerad i Staterna. Men efter några fler år av hårt arbete var bilen klar. I september 1985 publicerade bilmagasin de första smygtagna bilderna, och den 15 oktober 1985 fick den internationella pressen sin första titt på den nya Volvon.

Redo till sist:

I mars 1986, på Genèves motor show, presenterades bilen för första gången för den allmänna publiken. Presentationen i USA var uppskjuten, men i Europa började försäljningen av Volvo 480 ES tre månader senare. Den internationella pressen yrade om den nya bilen, som var en värdefull tillökning för Volvo kedjan. Varje journalist nämnde bilens överlägsna utseende och körglädje. På den var tiden var elektronisk färddator unikt för bilar i denna klass, och det framåttänkande som byggts in, imponerade pressen mycket. Bilen hade många av sportsbilens typiska sidor, men också de vanliga Volvo kännetecknen av säkerhet och komfort var bevisligen där. Även om de flesta reaktionerna var positiva, var det också några få klagomål, till exempel på den 1721 cm3 motorn, som vissa inte tyckte var kraftfull nog. Volvo svarade med att en ny Turbo version skulle komma.

Det första året:

Det första året efter introduktionen av Volvo 480 kunde mindre än 1 000 bilar tillverkas utanför produktionslinjen. Först tidigt 1987 var produktionslinjen i Born slutligen klar. Men även deras kapacitet på 20 000 bilar per år var inte nog: planerad försäljnings mängd var 10 000 i Europa och 25 000 i USA. Även om exporteringen till USA fortfarande stod skrivet i stjärnorna, den var uppskjuten igen, den här gången till 1988. Försäljningen i Europa var bra även om det fanns barnsjukdomar, mestadels med elektronoken. Turbo versionen var presenterad vid slutet av 1987 och var tillgänglig för publik i början av 1988. Det första ryktet om en cabriolet kom samma år. Året 1988 var toppåret: 16 000 Volvo 480 kördes på vägarna. Det var lika mycket intresse av Turbon som av 480 ES versionen. Storbritannien, Italien, Nederländerna, Sverige, Tyskland, Belgien och Frankrike sålde många Volvo 480, men inte en enda bil såldes i USA. Den här situationen förbättrades inte 1989, medans nya lagliga krav i USA inte gjorde saken lättare. Samtidigthade 440, en kompakt familjebil, blivit introducerad, och för att den här modellen, också var väldigt framgångsrik var behovet att öka produktionen av 480 mindre tryckande. 440 och senare 460 blev storsäljare för Volvo Car Nederländerna.

Utan tak:

I mars 1990 blev en studerings modell av 480 cabrioleten visad på Genève motor Show. Äntligen, efter alla rykten! Denna Turbo cabrioleten med rullningsskydd blev entusiastiskt recenserad av pressen. Precis när Volvo ville starta produktionen gick en stor leverantor i konkurs. Det är den tråkiga sagan om cabrioleten. Inte som en studerings modell, utan riktiga för försäljning var 480 med automatisk transmission tillverkad av ZF. Det är lite att rapportera om Volvo 480 1991. Volvo Car var involverad i förhandling med de Nederländska myndigheterna, Volvo Sverige, Renault och Mitsubishi om framtiden för fabriken i Born.

Ny modell:

1992, bestämde sig Volvo för att introducera en ny modell, Volvo ES Two Tone, som de hoppades skulle öka försäljningen. Two Tone, som hade många speciella kännemärken, såldes bara ett år 1992. Two Tone Turbo är fortfarande en raritet. Vidare fanns en förenklad version av ES, 480 S 1993 byttes 1721 cm3 motorn mot en 1998 cm3 motor. Detta var nödvändigt på grund av att katalysatorn hade blivit obligatorisk, och behövde extra hästkrafter. Turbo versionen fortsatte att vara baserad på den 1700 cm3 motorn, men under året, gjordes åtskilliga förändringar på CEM boxen. Försäljningen saktade ner, och 1994 minskade Volvo priset för 480 serien. Detta året, var 480 ES 2.0i basmodellen. Bredvid GT Turbon fanns det också en vanlig GT, med ABS, cruise controle, läder klädsel och lätt metall fäljar.

Det sista…

Några år tidigare, hade det blivit ändring på ägarskapet för Volvo Car Nederländerna. Den nederländska staten, som hade 1/3 andel i Born produktions anläggning, ville minska sitt inflytande, och ett nytt företag byggdes upp, NedCar BV, med Volvo och Mitsubishi som huvudägare. Born skulle producera både Volvo och Mitsubishi, och 1995 slutade 480 att tillverkas. Den sista Volvo480 kom av produktionslinjen 7 september 1995. Totalt 80 463 Volvo 480s gjordes. Under de tio åren produktionen varade gjordes bara små ändringar. Försäljningen i Europa var bra, men de stackars Amerikanarna fick aldrig uppleva känslan att köra Volvo 480…

Motorn:

som var 4-cylindrig på 1721cm3 och med 2 ventiler per cylinder hämtade man från Renault 21. Den lämnade 109hk vilket var hyfsat för en så pass liten bil men när det blev lag på katalysator sjönk det till 95hk... 1990 års modell skrämdes upp till 102hk men när man betänker att Renault samtidigt höll på med en 4-ventilsversion av samma motor på 135hk så... 1993 kom en ny motor på 1998cm3 och 110hk(108hk from -94) som gjorde bilen rättvisa och den behölls fram till att 480 lades ner 1995.