Original styrbox eller ej...?

*Brådhis*
Kontakt:

Original styrbox eller ej...?

Inlägg av *Brådhis* »

Hej!

Köpte denna box för några år sedan och den skulle enligt uppgift vara chippad av Turbocenter. Dock går bilen klart sämre med den i och verkar inte få ordentligt med soppa på höga varv. Stoppade tillbaka min originalbox (som nog inte är original på insidan!) och bilen går då utmärkt och laddar strax under det röda fältet. Alltså kan vi nog dra slutsatsen att min bil redan är lite trimmad. Inget ont i det dock! :D

Men frågan är... Hur gjorde Turbocenter när dom "fixade till" dessa boxar? Bytte man chip eller bara programvaran? Dvs går det att se på denna bild något som kan vara en ledtråd om huruvida boxen faktiskt har trim-programvara eller ej?

Bild

Boxen är till en -88 (lila etikett).

//Brådhis
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Re: Original styrbox eller ej...?

Inlägg av jimmi »

Hejsan!
Alla styrboxar fungerar inte med alla årsmodeller. sen är det bara dom boxarna med "dubbelt" kretskort som turbocenter kunde trimma har oxå en sån box och ett chip i låda från tc http://www.garaget.org/?car=110132&image=1173624
Original så laddar turbon ca 0,4 bar (120 hk) och det skall vara ungefär strax innan den röda markeringen på mätarhuset. har själv en box som är fixad i England där dom har programmerat om boxen med enkelt kretskort och skall nu ladda 0,8bar(170hk). Då går nålen förbi den röda markeringen. :) du märker skillnad om den är trimmad!! :twisted:
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
*Brådhis*
Kontakt:

Inlägg av *Brådhis* »

jimmi skrev:Hejsan!
Alla styrboxar fungerar inte med alla årsmodeller. sen är det bara dom boxarna med "dubbelt" kretskort som turbocenter kunde trimma har oxå en sån box och ett chip i låda från tc http://www.garaget.org/?car=110132&image=1173624
Original så laddar turbon ca 0,4 bar (120 hk) och det skall vara ungefär strax innan den röda markeringen på mätarhuset. har själv en box som är fixad i England där dom har programmerat om boxen med enkelt kretskort och skall nu ladda 0,8bar(170hk). Då går nålen förbi den röda markeringen. :) du märker skillnad om den är trimmad!! :twisted:
Så min är inte en turbocenter-box...?

//Brådhis
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

Original box. Men av någon anledning så finns den i enkel och med dubbelt kretskort. ?!?
Den dubbla har ett avtagbart chip vilket den enkla saknar.
*Brådhis*
Kontakt:

Inlägg av *Brådhis* »

Okej... Trist eftersom jag då betalade lite mycket för en original-box. Borde förstås öppnat den och kollat. Men det är typ 4 år sedan nu så ingen idé att grämas över det... :)

Nu måste jag då öppna min andra box (den som sitter i) och kolla eftersom den påstås vara fixad av BSR (kvitto finns).

//Brådhis
Användarvisningsbild
jimmi
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

Ta gärna en bild på den andra boxen öppen. Jag tror inte dom bytat något utan programmerat om befintliga. Men man vet aldrig. Den boxen på bilden kan absolut va trimmad. Ser ut att vara ett konstigt chip i den där med hålet i mitten !! Har sett en lista en gång med vilka färgkoder på styrboxarna som fungerade med respektive årtal.
Christer Nilsson
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Christer Nilsson »

Intressant!!! Jag har väl inte funderat så mycket på trimning :roll: och jag tror inte att jag ska göra det med min 87:a :oops: ...men lite nyfiken blir man klart :twisted:
Volvo 480 ES...........1986..vit
Volvo 480 Turbo.......1987..röd
Volvo 480 ES aut......1994..cypressgrön met
Volvo 480 ES...........1994..pariserblå met
Volvo 480 Turbo aut.1994..svart met
Volvo 66 DL Kombi...1978..orange
Volvo 343 DL...........1980..gul
Volvo 440 SE ..........1996..röd
*Brådhis*
Kontakt:

Inlägg av *Brådhis* »

jimmi skrev:Ta gärna en bild på den andra boxen öppen. Jag tror inte dom bytat något utan programmerat om befintliga. Men man vet aldrig. Den boxen på bilden kan absolut va trimmad. Ser ut att vara ett konstigt chip i den där med hålet i mitten !! Har sett en lista en gång med vilka färgkoder på styrboxarna som fungerade med respektive årtal.
Kan ju avsluta här med att boxen som satt i bilen med all sannolikhet var original eftersom bilen inte laddade mer än vad en 480 normalt gör. Dock är bilen såld så jag kan inte längre öppna och kolla i den boxen.

Boxen på bilden här i tråden bör sannolikt vara en box som, utifrån den fakta jag fick när jag köpte den, på ett eller annat sätt är vidgjord av Turbocenter.

Jag har den kvar och den är till salu om nå´n är sugen!

//Brådhis
Skriv svar