Motorvibrationer i ratten

Användarvisningsbild
DJ.fisk
Kontakt:

Motorvibrationer i ratten

Inlägg av DJ.fisk »

Hej!

Har ett problem jag har dragits med från första början.. Mellan ca 2000 - 3000 varv/min vibrerar det från motorn och det mesta av dessa vibrationer når ratten men lite i pedalerna också.

Efter ett tag kom jag fram till att det nog var stötdämparen vid generatorn som var slut. I helgen fick jag äntligen tummen ur och tog bort den för att se skillnaden. Resultat: ingen skillnad och stötdämparen gav inget motstånd när jag pumpade med den i handen. Bra, tänkte jag då vet jag att det är den som gör att det vibrerar. Köpte en ny i måndags och hivade gladeligen upp 550 :-

När jag monterat den nya dämparen märkte jag motvilligt att det inte var någon skillnad eller iaf väldigt liten. :(
Varför ska man ha dämparen om det inte gör någon skillnad om den (nya) är monterad eller ej? Är ganska säker på att vibrationerna kommer genom bakre motorkudden in i styrvxl. Kan gummit i den ha torkat och blivit mindre elastiskt?
Det är särskilt trist att vibrationerna uppträder mellan 75 och 110 km/h på femmans vxl. Kan det ha med rörbågen som sitter mellan motor- vxl, -den saknas på min bil. Har också läst här på forumet att det kan vara glapp i inre kullederna på styrstagen, kan dragjärnen bytas utan att demontera styrvxl? Bakre motorkudden och styrvxl verkar sitta fast ordentligt.

TPF / Andreas
Frankén
Kontakt:

Inlägg av Frankén »

Är det bara mellan 2000 - 3000 varv/min det vibrerar från motorn???

vad händer om du lägger i en läggre växel, så varvet kommer upp på ca 4000 varv/min eller mer???

//Danne
Volvo 480 TURBO -90 projektet skrotad
Volvo 242 -83 såld
volvo 244 turbo
volvo 244

När man väll skaffat sig en Volvo så kan man inte leva utan en :D V O L V O for life :D
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

Frankén skrev:Är det bara mellan 2000 - 3000 varv/min det vibrerar från motorn?? vad händer om du lägger i en läggre växel, så varvet kommer upp på ca 4000 varv/min eller mer???

//Danne
Ja, då upphör vibrationerna. Likadant om jag kör i t.ex. 70 på 4:an och lägger i 5:an, -då slutar det också vibrera.

Nu, efter lite mer körning, kan jag säga att det är markant bättre med nya dämparen än innan. Men fortfarande påtagliga vibrationer.

Funderar på att "steloperera" den gamla dämparen för att se vad som händer :roll:
Frankén
Kontakt:

Inlägg av Frankén »

DJ.fisk skrev:
Frankén skrev:Är det bara mellan 2000 - 3000 varv/min det vibrerar från motorn?? vad händer om du lägger i en läggre växel, så varvet kommer upp på ca 4000 varv/min eller mer???

//Danne
Ja, då upphör vibrationerna. Likadant om jag kör i t.ex. 70 på 4:an och lägger i 5:an, -då slutar det också vibrera.

Nu, efter lite mer körning, kan jag säga att det är markant bättre med nya dämparen än innan. Men fortfarande påtagliga vibrationer.

Funderar på att "steloperera" den gamla dämparen för att se vad som händer :roll:
ok, jag skulle tro att det är motorkuddarna som har blivit lite gamla och stela, och de e därför du får vibrationerna :?
för motorkuddarna ska ju dämpa vibrationerna från motor så dom inte går rakt ut i karossen, sen om dom blir stela så förssämras deras dämpnings förmåga :wink:

att setloperera den gamla dämparen, kommer nog att göra saken väre, skulle tro att det kommer bli mycket väre då alla vibrationer från motor kommer direkt ut i karossen, inte så kul :(

//Danne
Volvo 480 TURBO -90 projektet skrotad
Volvo 242 -83 såld
volvo 244 turbo
volvo 244

När man väll skaffat sig en Volvo så kan man inte leva utan en :D V O L V O for life :D
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Kontakt:

Inlägg av DJ.fisk »

ok, jag skulle tro att det är motorkuddarna som har blivit lite gamla och stela, och de e därför du får vibrationerna :?
för motorkuddarna ska ju dämpa vibrationerna från motor så dom inte går rakt ut i karossen, sen om dom blir stela så förssämras deras dämpnings förmåga :wink:

att setloperera den gamla dämparen, kommer nog att göra saken väre, skulle tro att det kommer bli mycket väre då alla vibrationer från motor kommer direkt ut i karossen, inte så kul :(
//Danne
Det har du rätt i, det finns visserligen lite gummi i ändarna på dämparen men med en helt stel riskerar man nog att skada fästet i karossen. Ska se över bakre kudden igen..
Skriv svar