Peter Svensson skrev:Ja, fy faaan sicken skillnad. Har nu bytt ja me, busenkelt, snabbt och billigt. Fast jag gjorde det lite enklare, lödde bort den röda dioden och satte dit en blå högintensiv på samma ställe, och slapp därmed att knipsa och tvinna mm. Total arbetstid ca tre minuter.
Den diod jag hittade hade 2000 mcd i styrka, men har beställt en på 8000mcd, vad tror ni, funkar det?
Ja, så kan man också göra. Motståndet som sitter där är på 560 Ohm så den blå lysdioden med ett spänningsfall på ca 3 V (mot ca 2 V för röda) får bara 16 mA. Ska den blå få 20 mA ska motståndet vara på 470 Ohm men skillnaden i ljusstyrka mellan 16 och 20 mA är försumbar.
Det ska inte vara någon fara man bränner något. Orginalkretsen med motstånd drar 12 V x 20 mA skillnaden är bara att det ligger ett spänningsfall på 9 V över motståndet och 3 v över lysdioden på kretsen med blå diod (mot 10 V över motståndet och 2 V över lysdioden på röda orginal). Så se bara till att inte överstiga 20 mA.
När styrkan anges i mcd är skillnaden i "styrka" oftast bara att den starkare har en vassare strålningsvinkel, men det behöver inte vara så. Pröva gärna 8000 mcd-modellen men överstig inte 20 mA i kretsen.
Kuriosa: En rolig grej är att larmdioden lyser med fast sken om larmet gått igång.
men jag då som inte har någon lampa alls?
går det att ordna på någe vis?
Visst! Det finns enkla byggsatser att köpa som känner av spänningsskillnaden mellan igång resp. avstängd motor. När motorn är avstängd blinkar lysdioden. Sedan finns det blinkdioder som alltid blinkar när de får ström, så då styr man den med en strömbrytare.
Mvh / Andreas